Herken jij ‘de hangende betekeniswolken’ boven de hoofden van mensen die stilzwijgend door de gangen van een kantoor lopen? Of boven een duo wat ‘samen’ koffie aan het tappen is?
We doen het allemaal: betekenisgeven aan wat we waarnemen, en dat doet vanzelfzwijgend iets met ons. Die emoties bepalen onze gedragspatronen. De betekeniswolken zijn dus DE gedragsbepalende factor in organisaties. En emoties zijn DE informatiebronnen: als het ware geven die het weerbericht af van hoe het staat met onze wederkerigheid.
Als leidinggevende kun je proberen aan te sluiten bij de ander door ‘in gesprek te gaan’. Maar wist je dat dit een transactionele luisterbenadering is, die mogelijk ook kan uitlopen in nog meer teleurstelling? Hoe ontwikkel je nu een luistercultuur waarin gedrag niet stilzwijgend zijn werk gaat doen maar waarin het vanzelfsprekend is dat verschillende emoties erkend en onderzocht worden?
Download deze handige leeswijzer met 5 praktische tips rondom wederkerig luisteren.